Poticanje čitanja:
U prvim razredima se provodi projekt: Rastimo uz bajke
Učenici, nakon upoznavanja knjižnice, uče kako treba postupati s knjigama, smišljaju pravila ponašanja koja će se koristiti u knjižnici i nakon toga krećemo u svijet bajki. Jednom tjedno učenici dolaze na sat čitanja u knjižnicu. Knjižničarka odabere priču koju im zatim pročita, prepriča ili prikaže putem projekcije. Nakon razgovora, učenici crtaju najdraži lik, događaj i sl. Ponekad priči mijenjaju kraj ili dodaju nove likove koji nadopunjuju tijek priče. Jedan sat učenici preuzimaju ulogu pripovjedača… Uz pomoć kockica pričalica zajedno smišljaju priču koju zatim ilustriraju i crteže stavljaju na pano. Cilj projekta je poticati djecu na čitanje kako bi što ranije usvojila tu naviku jer se čitanjem proširuje vokabular, razvija kreativnost, empatija, koncentracija, komunikacijske vještine i sl.
Učenici 2. razreda dolaze u knjižnicu na radionice stvaranja časopisa i stripova. Cilj radionica je uvođenje djece u svijet različitih literatura jer su se do 2. razreda najčešće susretali sa slikovnicama. Časopisi i stripovi su djeci veoma zanimljivi pa se koristi prilika kako da kroz njih nauče nove komunikacijske vještine i još više zavole čitanje.
Projekt “Naša mala knjižnica” – međunarodni je projekt nastao na inicijativu slovenske izdavačke kuće KUD Sodobnost prije petnaestak godina. Pažljivim odabirom autora, ilustratora i njihovih djela, projekt NMK je u Sloveniji u kratkom vremenu postao vrlo popularan i hvaljen.
NMK AKTIVNOSTI:
RAZMJENA KNJIŽNOG JUNAKA
Ustanove koje žele razmijeniti svog junaka s prijateljskom školom, vrtićem ili knjižnicom prijavljuju se internom prijavom nakon početka projekta. Izrađuju knjižnog junaka i šalju ga poštom prijateljskoj ustanovi. Junak putuje u siječnju, a kući se vraća krajem travnja. Pravo uzbuđenje tek tada počinje jer djeca-sudionici željno iščekuju pročitati što je doživio njihov knjižni prijatelj.
PISMO IZNENAĐENJA
Svake godine zamolimo jednog autora ili ilustratora da nam napiše pismo iznenađenja. Tijekom godina skupili smo pisma raznih poznatih i voljenih autora i ilustratora poput Petera Škerla, Silvije Šesto, Kestutisa Kasparavičiusa…
Pisma iznenađenja od ove će godine dobiti svi sudionici projekta Naša mala knjižnica, a napisat će ih…
NAJČITATELJSKIJI KUTIĆ
Ponekad je potrebno osamiti se te u miru i tišini pregledati knjigu ili slikovnicu. A ponekad je baš lijepo sjesti u krug i s prijateljima promatrati ilustracije i pokušati osmisliti neku novu priču. Najčitateljskiji kutić nagradni je natječaj u kojem nagrađujemo najljepše uređen kutić za čitanje.
NAJČITATELJSKIJI VLAKIĆ
Najuspješniji čitateljski vlakić je onaj koji ima najviše vagona. Upisujte sve knjige koje vrijedno čitate.
NAGRADNI NATJEČAJI
Sudjelovanje u ovakvom projektu ne može proći bez nagradnih natječaja!
Nagradni zadatak odnosi se na knjige iz projekta: u Kreativnim knjižicama svaka knjiga ima svoj nagradni zadatak koji iziskuje trud, domišljatost i kreativnost.
Likovni natječaji aktivni su tijekom cijele projektne godine, a svaki likovni rad inspiriran knjigama iz projekta ulazi u nagradno izvlačenje.
Literarni natječaji skrivaju se u zadacima u Kreativnim knjižicama. Uz poneke knjige dolaze zadaci pisanja pisama, sastavaka, recepata ili već nekog drugog jezičnog izražavanja. Šaljite nam redovito svoje pismene uratke, a mi ćemo nagraditi one najkreativnije – i najtočnije!
Treći razred: Čitajmo zajedno
“Čitajmo zajedno” je projekt kojim se nastoji potaknuti čitanje kod učenika trećih razreda. No, ne samo kod učenika nego i njihovih obitelji. Zato što je čitanje i poticanje čitanja važno u socijalnom, intelektualnom i emocionalnom razvoju djeteta.
Čitanje djetetu aktivnost je u kojoj može sudjelovati bilo koji od članova obitelji, a donosi brojne prednosti za njegov daljnji razvoj.
Učenici 3. razreda su tako dobili ruksak sa zanimljivim knjigama koje nose svojim kućama i tamo mogu u tišini svoga doma prolistati dobivene knjige i čitati ih zajedno sa svojom obitelji. Kad vraćaju ruksak u školu imaju priliku podijeliti svoje dojmove sa svojim prijateljima, knjižničarkom i učiteljicom. Na kraju projekta se planira održati i kviz u knjižnici o važnosti čitanja.
Četvrti razred: Čitajmo, čitajmo
“Čitajmo, čitajmo” je projekt koji se provodi u 4. razredu kako bi se potaknulo učenike na čitanje popularno – znanstvene literature. Često ta literatura (za djecu) ostane nekako sa strane, manje se o njoj piše pa onda i djeca rjeđe posežu za takvim slikovnicama i knjigama. No, jako je važno da djeca čitaju i takve knjige jer na taj način uče o svijetu oko sebe, povijesti i znanosti.
Knjižničarka, za početak, odabire 7 knjiga iz kategorije popularno-znanstvene literature i predstavlja ih učenicima. Svaki učenik ima zatim priliku (kroz 7 dana) pročitati odabrane knjige i zabilježiti što mu se najviše svidjelo. Nakon toga planira se susret u knjižnici gdje će se odabrati drugi set knjiga.
Šesti razred: Čitanje ne poznaje granice / Branje ne pozna meja
Projekt se provodi u hrvatskim i slovenskim školama. Nositelji projekta na razini škola su školski knjižničari. Na početku školske godine nacionalni koordinatori povežu dvije škole (hrvatsku i slovensku) u partnerstvo, nakon čega slijedi njihova suradnja na provedbi projekta kroz cikluse koji se održavaju tijekom školske godine. U hrvatskim se školama čitaju prijevodi slovenskih autora, a u slovenskim hrvatskih autora.
Književna se djela čitaju i povezuju s nastavnim sadržajima kroz međupredmetne teme, na satovima razrednih odjela, izvannastavnih aktivnosti, dodatne nastave predmeta i sl. Projekt pored čitanja, obrade književnog djela sadrži i poučavanje i učenje metoda istraživačkog rada. Učenici istražuju povijest, kulturu i znamenitosti kraja škole partnera. Škole partneri same dogovaraju koja će djela čitati, koji će razredi/interesne skupine sudjelovati, putem mreže međusobno se na početku školske godine upoznaju te dogovore kada i gdje će organizirati završnicu. Na završnom susretu jedni drugima predstave svoj kraj i školu, prezentiraju djela koja su čitali i aktivnosti kojima su čitanje popratili, međusobno se bolje upoznaju te razmjene iskustva i dojmove. Škola domaćin organizira turističko razgledavanje mjesta kako bi učenici upotpunili svoja stečena znanja. Završni susret organizira se uživo i/ili online.
Svrha projekta:
Osnovna svrha projekta je unaprijediti čitanje i razumijevanje pročitanog poticanjem čitanja
naglas, pridobiti djecu kako bi čitala s voljom i radošću i tako stekla naviku svakodnevnog
čitanja, odnosno učenja. Unaprijediti upotrebu informacijsko-komunikacijske tehnologije,
razvijati različite vrste pismenosti, poticati istraživačko učenje i kritičko mišljenje. Provedbom
projekta važno je poticati dječju znatiželju kako bi se aktivno i kvalitetno uključivala u istraživanje
nepoznatog služeći se različitim informacijskim izvorima. Promicati hrvatski identitet.
Ciljevi projekta:
⋄ promicanje i poticanje čitanja naglas
⋄ unaprjeđivanje čitalačkih sposobnosti i vještina
⋄ razvijanje svijesti o važnosti i utjecaju čitanja naglas
⋄ razvoj različitih vrsta pismenosti
⋄ promocija hrvatske dječje književnosti, jezika, povijesti i kulture
⋄ upoznavanje djela slovenske dječje književnosti, jezika, povijesti i kulture
⋄ bogaćenje vokabulara i razvoj kritičkog mišljenja
⋄ kreativno i suradničko korištenje Informacijsko-komunikacijske tehnologije
⋄ ovladavanje metodama istraživačkog rada
⋄ unapređivanje vještina i sposobnosti javnog nastupa
⋄ promocija europskog identiteta
Obrazloženje ciljeva:
S učenicima uvježbavati različite tehnike čitanja s ciljem poboljšanja brzine, točnosti i izražajnosti
čitanja i razumijevanja pročitanog. Bogatiti učenički vokabular i razvijati kritičko
mišljenje. Razvijati njihova znanja i sposobnosti u različitim vrstama pismenosti. Kroz
kurikul međupredmetnih tema i uz suvremene metode učenja i poučavanja (prilagođavajući ih
različitim stilovima učenja) usmjeravati prema razvoju kompetencija kao međusobno povezanog
sklopa znanja, vještina i vrijednosti. Razvijati ljubav prema pisanoj riječi i promovirati nacionalni
identitet. Upoznavati dječju knjiženost, povijest i kulturu susjedne zemlje. Promovirati hrvatsku
dječju književnost, povijest i kulturu. Unaprijediti metode istraživačkog rada i javnog nastupa
eTwinning projekti:
ALTERER – (umjetna inteligencija za obrazovne svrhe)
Suradnici:
– 5th High School of Heraklion Attica, Grčka
– Szkola Podstawowa Nr 114 im. Jedrzeja Cierniaka w Warszawie, Poljska
– Cherkasy Specijalizirana škola br. 17, Ukrajina
– Glavna škola Radviliskio Vinco Kudirkos, Litva
– 3. srednja škola Ilio, Grčka
– Osnovna škola Đurmanec Đurmanec, Hrvatska
– ICS di Codroipo, Codroipo (UD), Italija
– Björnåkersskolan Burträsk, Švedska
Cilj
– Istraživanje korištenja suvremenih alata umjetne inteligencije u obrazovanju u nacionalnim i transnacionalnim skupinama
Studenti svih zemalja kreirali su svoje profile u jednom dijeljenom virtualnom zidu pomoću online softvera Padlet.
Djeca iz svih zemalja razmijenila su mišljenja na engleskom jeziku o tome hoće li roboti s umjetnom inteligencijom u budućnosti zamijeniti ljude.
Platforma: Twinspace Forum.
Knjiga je cool 2
Radom na projektu povezat će se knjižničari, učitelji i učenici iz različitih sredina te zajedničkim i vlastitim aktivnostima razvijati vještine kao što su čitalačka pismenost, digitalna pismenost, vještine poduzetništva, poznavanja stranih jezika, vještine rada na osobnom rastu i razvoju te sposobnost učenja. Pokazat ćemo kako je školska knjižnica idealno mjesto za razvijanje navedenih vještina, ali i ugodno mjesto za opuštanje i brigu o mentalnom zdravlju.
Little digital helpers
U ovom projektu nastojimo koristiti digitalne alate koji će nam pomoći realizirati kurikulum na način da bude zanimljiviji učenicima. Naš projekt ima za cilj poboljšati jezične vještine naših učenika različitim kreativnim i suradničkim aktivnostima.
Očekivani rezultati:
Na kraju projekta planiramo objaviti naše zajedničke radove uključujući našu e-knjigu, priče koje će učenici pisati u suradnji, igre i kvizove koje će učenici izraditi… Također ćemo imati izložbe na internetu i u našim školama kako bismo predstavili naše radove s drugima / naš konačni proizvod.
G.L.O.W
Obrazovanje nije samo podučavanje znanja i vještina učenicima, već i pružanje sigurnih i poticajnih okruženja u kojima učenici mogu razvijati svoj potencijal. U prvi plan se stavlja metalno zdravlje učenika i razne aktivnosti kojima ćemo nastojati doći do zdravog balansa u njihovim mislima.
Let’s get to know our world much better
Budi internet genijalac –
Budi internet genijalac poučava djecu osnovama digitalnog građanstva i sigurnosti kako bi mogli pouzdano istraživati internetski svijet. Projekt “Budi internet genijalac” provodi u Hrvatskoj udruga Suradnici u učenju uz podršku Google.org kao dio Be Internet Awesome programa koji u CEE regiji objedinjava School with Class Foundation.
Objava u članku Pogled kroz prozor: https://ucitelji.hr/aktivnosti-uz-big-lekciju/
Projekt za darovite “Širimo radoznalost”
Ministarstvo znanosti i obrazovanja sufinanciralo je projekte za rad s darovitim učenicima u osnovnim i srednjim školama tijekom školske godine 2023./2024., dodijelivši više od 370 tisuća eura za 146 škola. Cilj ovog natječaja bio je pružiti financijsku podršku projektima usmjerenim na razvoj darovitih učenika u različitim kompetencijskim područjima.
Projekti su uključivali razne aktivnosti poput izrade otvorenih programa rada, suradnje s drugim ustanovama i korištenja tehnologije za pristup specifičnom znanju. Također, podržan je i mentorski rad s darovitim učenicima.
Financiranje projekta “Širimo radoznalost” u OŠ Đurmanec
Osnovna škola Đurmanec dobila je financijsku potporu u iznosu od 1.770 eura za projekt “Širimo radoznalost”, koji je osmislila stručna suradnica knjižničarka Vlatka Antolić. U projektu su sudjelovali učitelji koji su pokrivali STEM, likovno i jezično područje, a uključivao je učenike od 1. do 8. razreda s interesom, talentom ili darovitošću u navedenim područjima. Ciljevi projekta uključivali su neposredni rad s učenicima kroz problemsku i istraživačku nastavu, poticanje viših kognitivnih procesa kroz zahtjevnije zadatke, razvoj kreativnosti kroz kreativne zadatke, aktivno uključivanje učenika u proces učenja i vrednovanja, usmjerenost na konceptualno mišljenje i razvoj motivacije i ljubavi prema učenju korištenjem različitih resursa izvan škole. Dugoročni cilj projekta je edukacija učitelja i pružanje visokokvalitetnog programa za darovite učenike, koji nadilazi redovni obrazovni sustav, te razvoj kulture inovativnosti među učenicima. U suradnji s Krapinsko-zagorskom županijom, organizirano je testiranje učenika radi identifikacije darovitosti, kao i predavanja za djelatnike na temu darovitosti.
Aktivnosti u projektu
Stručna suradnica knjižničarka izradila je Plan rada za darovite te uspostavila kutak za darovite na web stranici škole. Održane su istraživačke radionice za učenike, vježbajući njihovu motoriku, preciznost, koncentraciju i samostalnost kroz izvođenje pokusa, korištenje mozgalica i zagonetki, te izradu novih proizvoda od otpadnih materijala. Učenici su također smišljali vlastite priče koristeći nove digitalne alate i sudjelovali u eTwinning projektima.
Učitelji matematike uključili su visoko motivirane učenike u radionice 3D modeliranja gdje su osmislili i isprintali društvenu igru Đurđopoli, kreativno pristupali rješavanju matematičkih zadataka i vježbali za natjecanja.
Učiteljica informatike upoznala je učenike s programskim jezicima, algoritmima i programom Makecode, razvijajući njihove logičke i istraživačke sposobnosti.
Učiteljica likovne kulture izrađivala je murale s učenicima, interpretacijom poznatih umjetničkih djela na zidovima škole.
Svi učitelji trudili su se integrirati više igara u nastavu, provodeći istraživački usmjerenu nastavu i proširujući teme učenjem kroz igru, kako u redovnoj, tako i u dodatnoj nastavi s darovitim učenicima. Organizirali su obilježavanje Dana darovitih učenika u ožujku 2022. godine, održavajući radionice za potencijalno darovite ili visokomotivirane učenike.
Sve ove aktivnosti omogućene su zahvaljujući financiranju projekta, a škola planira nastaviti s osmišljavanjem i provođenjem raznih aktivnosti za uključivanje učenika u budućnosti.
Diseminacija projekata (E-Twinning, internet genijalac, Daroviti)
Kraj školske godine nam donosi i dovršetak aktualnih projekata. Tako je ove godine uspješno završeno i vrednovano 5 eTwinning projekta: Little digital helpers, Knjiga je COOL 2, G.L.O.W., Alterer i Let’s get to know our world much better u kojem su sudjelovali učenici Medijske skupine Svi sudionici su sudjelovali u evaluaciji projektnih aktivnosti i pozitivno ih vrednovali.
Sve detalje o tijeku i aktivnostima projekta možete vidjeti na finalnim proizvodima projekata:
Little digital helpers:
video – https://youtu.be/QCwP-debphs
newsletter – https://secure.smore.com/n/w4ktc
Knjiga je COOL 2:
G.L.O.W.:
Brošura se nalazi u prilogu kao pdf format.
Alterer:
https://secure.smore.com/n/zcer5
Priča u pdf formatu se nalazi u prilogu
Let’s get to know our world much better:
Diseminacija projekta: https://school-education.ec.europa.eu/en/etwinning/projects/lets-get-know-our-world-much-better/twinspace/pages/our-newsletter
Brošura projekta i Booklet se nalaze u pdf formatu u prilogu.
Uspješno smo završili i projekte čitanja koji se provode od 1. do 6. razreda.
Projekt Budi Internet genijalac
Budi internet genijalac poučava djecu osnovama digitalnog građanstva i sigurnosti kako bi mogli pouzdano istraživati internetski svijet. Projekt “Budi internet genijalac” provodi u Hrvatskoj udruga Suradnici u učenju uz podršku Google.org kao dio Be Internet Awesome programa koji u CEE regiji objedinjava School with Class Foundation.
Objava u članku Pogled kroz prozor: https://ucitelji.hr/aktivnosti-uz-big-lekciju/
Projekt za darovite “Širimo radoznalost”
Ministarstvo znanosti i obrazovanja sufinanciralo je projekte za rad s darovitim učenicima u osnovnim i srednjim školama tijekom školske godine 2023./2024., dodijelivši više od 370 tisuća eura za 146 škola. Cilj ovog natječaja bio je pružiti financijsku podršku projektima usmjerenim na razvoj darovitih učenika u različitim kompetencijskim područjima.
Projekti su uključivali razne aktivnosti poput izrade otvorenih programa rada, suradnje s drugim ustanovama i korištenja tehnologije za pristup specifičnom znanju. Također, podržan je i mentorski rad s darovitim učenicima.
Financiranje projekta “Širimo radoznalost” u OŠ Đurmanec
Osnovna škola Đurmanec dobila je financijsku potporu u iznosu od 1.770 eura za projekt “Širimo radoznalost”, koji je osmislila stručna suradnica knjižničarka Vlatka Antolić. U projektu su sudjelovali učitelji koji su pokrivali STEM, likovno i jezično područje, a uključivao je učenike od 1. do 8. razreda s interesom, talentom ili darovitošću u navedenim područjima. Ciljevi projekta uključivali su neposredni rad s učenicima kroz problemsku i istraživačku nastavu, poticanje viših kognitivnih procesa kroz zahtjevnije zadatke, razvoj kreativnosti kroz kreativne zadatke, aktivno uključivanje učenika u proces učenja i vrednovanja, usmjerenost na konceptualno mišljenje i razvoj motivacije i ljubavi prema učenju korištenjem različitih resursa izvan škole. Dugoročni cilj projekta je edukacija učitelja i pružanje visokokvalitetnog programa za darovite učenike, koji nadilazi redovni obrazovni sustav, te razvoj kulture inovativnosti među učenicima. U suradnji s Krapinsko-zagorskom županijom, organizirano je testiranje učenika radi identifikacije darovitosti, kao i predavanja za djelatnike na temu darovitosti.
Aktivnosti u projektu
Stručna suradnica knjižničarka izradila je Plan rada za darovite te uspostavila kutak za darovite na web stranici škole. Održane su istraživačke radionice za učenike, vježbajući njihovu motoriku, preciznost, koncentraciju i samostalnost kroz izvođenje pokusa, korištenje mozgalica i zagonetki, te izradu novih proizvoda od otpadnih materijala. Učenici su također smišljali vlastite priče koristeći nove digitalne alate i sudjelovali u eTwinning projektima.
Učitelji matematike uključili su visoko motivirane učenike u radionice 3D modeliranja gdje su osmislili i isprintali društvenu igru Đurđopoli, kreativno pristupali rješavanju matematičkih zadataka i vježbali za natjecanja.
Učiteljica informatike upoznala je učenike s programskim jezicima, algoritmima i programom Makecode, razvijajući njihove logičke i istraživačke sposobnosti.
Učiteljica likovne kulture izrađivala je murale s učenicima, interpretacijom poznatih umjetničkih djela na zidovima škole.
Svi učitelji trudili su se integrirati više igara u nastavu, provodeći istraživački usmjerenu nastavu i proširujući teme učenjem kroz igru, kako u redovnoj, tako i u dodatnoj nastavi s darovitim učenicima. Organizirali su obilježavanje Dana darovitih učenika u ožujku 2022. godine, održavajući radionice za potencijalno darovite ili visokomotivirane učenike.
Sve ove aktivnosti omogućene su zahvaljujući financiranju projekta, a škola planira nastaviti s osmišljavanjem i provođenjem raznih aktivnosti za uključivanje učenika u budućnosti.
Diseminacija projekata za poticanje čitanja
Evaluacija projekata za poticanje čitanja:
Projektima za poticanje čitanja se razvija i kultura provođenja slobodnog vremena učenika. Cilj je: poticati radost čitanja, razvijati vještinu čitanja, učiti kako se odnositi prema knjizi, motivirati učenike za čitanje knjiga, osnaživati kritičko mišljenje o pročitanom, prikazati projektne aktivnosti kroz uporabu IKT-a. Poticati druge učenike škole, lokalnu zajednicu i širu javnost na razvijanje kulture provođenja slobodnog vremena; osnažiti ulogu čitanja u razvoju jezičnih, komunikacijskih i stvaralačkih kompetencija potrebnih za izazove suvremenog društva.
Izvedba:
Osmišljavanje i provođenje programa poticanja čitanja u školskoj dobi (osnovna škola).
Poticanje učitelje da u neposrednom odgojno-obrazovnom radu s djecom koriste sadržaje i metode koje potiču kvalitetno čitanje i sklonost čitanju.
Promjena programa u predmetnoj nastavi (hrvatskog jezika i svih ostalih predmeta gdje je to prikladno) tako da svojim ciljevima, ishodima i sadržajima izravno promiču i osnažuju razvoj potrebe za čitanjem, kritičkog čitanja i čitanja iz užitka.
Sustavno opremanje školske knjižnice knjigama koje će učenici čitati iz užitka.
Rujan smo posvetili upoznavanju sa školskom knjižnicom (za one najmlađe), bontonom i predstavljanjem knjiga za čitanje u slobodno vrijeme. Tijekom školske godine nizale su se brojne projektne aktivnosti. Učenici su i sami mogli izabrati nekoliko dodatnih aktivnosti kojima smo obilježiti prigodne dane. Predloženi datumi:
• MEĐUNARODNI DAN PISMENOSTI – 8. rujna
• MEĐUNARODNI MJESEC ŠKOLSKIH KNJIŽNICA – 1.-31. listopada
• MJESEC HRVATSKE KNJIGE (15. listopada – 15. studenog)
• DAN HRVATSKIH KNJIŽNICA – 11. studenog
• SVJETSKI DAN ČITANJA NAGLAS – veljača
• MEĐUNARODNI DAN DARIVANJA KNJIGA – 14. veljače
• SVJETSKI DAN PRIPOVIJEDANJA BAJKI – 26. veljače
• SVJETSKI DAN PRIPOVIJEDANJA – 20. ožujka
• NOĆ SA ANDERSENOM – 27. ožujka
• MEĐUNARODNI DAN DJEČJE KNJIGE – 2. travnja
• DAN HRVATSKE KNJIGE – 22. travnja
• SVJETSKI DAN KNJIGE I AUTORSKIH PRAVA – 23. travnja
Uz to smo se posvetili “Zelenoj knjižnici zelenim pričama” pa smo vezali teme i uz datume važne za očuvanje planeta. U prilogu se nalazi i PPT s aktivnostima.
Izvješće provedenih projekata za poticanje čitanja
Svrha projekata:
Osnovna svrha projekata je unaprijediti čitanje i razumijevanje pročitanog poticanjem čitanja naglas, pridobiti djecu kako bi čitala s voljom i radošću i tako stekla naviku svakodnevnog čitanja, odnosno učenja. Unaprijediti upotrebu informacijsko-komunikacijske tehnologije, razvijati različite vrste pismenosti, poticati istraživačko učenje i kritičko mišljenje. Provedbom projekta važno je poticati dječju znatiželju kako bi se aktivno i kvalitetno uključivala u istraživanje nepoznatog služeći se različitim informacijskim izvorima. Promicati hrvatski identitet.
Ciljevi projekata:
⋄ promicanje i poticanje čitanja naglas
⋄ unaprjeđivanje čitalačkih sposobnosti i vještina
⋄ razvijanje svijesti o važnosti i utjecaju čitanja naglas
⋄ razvoj različitih vrsta pismenosti
⋄ promocija hrvatske dječje književnosti, jezika, povijesti i kulture
⋄ bogaćenje vokabulara i razvoj kritičkog mišljenja
⋄ kreativno i suradničko korištenje Informacijsko-komunikacijske tehnologije
⋄ ovladavanje metodama istraživačkog rada
⋄ promicanje čitanja časopisa i stripova, razvoj kreativnosti i socijalnih vještina radom u grupama
⋄ razvijanje ljubavi prema knjizi i posjećivanju knjižnice
⋄ upoznavanje sa znanstveno-popularnom građom
Obrazloženje ciljeva:
S učenicima uvježbavati različite tehnike čitanja s ciljem poboljšanja brzine, točnosti i izražajnosti čitanja i razumijevanja pročitanog. Bogatiti učenički vokabular i razvijati kritičko mišljenje. Razvijati njihova znanja i sposobnosti u različitim vrstama pismenosti. Kroz kurikul međupredmetnih tema i uz suvremene metode učenja i poučavanja (prilagođavajući ih različitim stilovima učenja) usmjeravati prema razvoju kompetencija kao međusobno povezanog sklopa znanja, vještina i vrijednosti. Razvijati ljubav prema pisanoj riječi i promovirati nacionalni identitet. Unaprijediti metode istraživačkog rada i javnog nastupa.
Diseminacija projekata: Svi naši rezultati rada redovito su dokumentirani i vidljivi na web stranici škole. Stranica škole je naš najveći i najvažniji rezultat rada, riznica je korisnih ideja i primjera prakse javno dostupnih i na raspolaganju svima. Puno se pisalo o našim projektima u medijima: Đurmanečkom listu, online u portalu Skole.hr, Pogledu kroz prozor i tako se pridonijelo vidljivosti projekata. Neke od projektnih aktivnosti su prezentirane i na ŽSV-u knjižničara kao primjer dobre prakse (“Zelene priče”).
Zaključak: Ovi projekti nastali su kao rezultat promišljanja o tome kako su današnja djeca slabije motivirana za čitanje te isto doživljavaju kao obavezu. Raznolikim i kreativnim aktivnostima čitanja koje smo osmislili i provodili doprinijeli smo provođenju strategije poticanja čitanja kojoj je cilj stvaranje poticajne atmosfere radosti čitanja, razvijanje kulture čitanja i čitalačke pismenosti, osposobljavanje čitatelja za aktivno i kritičko čitanje i uopće razvijanje svestrane stvaralačke ličnosti spremne na izazove 21. stoljeća. Najveći rezultat projekta su sretni i zadovoljni učenici koji čitanje doživljavaju kao zadovoljstvo, zabavu i ugodu.
Provedbom opsežnih istraživanja o čitanju u našoj školi (svake 4 godine) dolazimo do zaključka da s učenicima treba i dalje kontinuirano raditi na promicanju čitanja jer je vidljiv pomak u razvijanju čitalačkih navika što je i krajnji cilj ovih projekata. Učenici su i dalje skloni čitanju kraćih djela, no među njima se probudio interes za čitanje djela za razonodu i za znanstveno-popularnu literaturu što je i bio jedan od ciljeva.