Zanima te jesi li darovit? Što to uopće znači?

 

Kada se pitamo što je darovitost, moramo biti svjesni da postoji mnogo definicija, u znanstvenom svijetu čak 140!

Definicije se razlikuju ovisno o teorijskim pristupima, a ovo su neke od njih:

  • “Darovitost je sklop osobina koje omogućuju pojedincu da dosljedno postiže izrazito iznadprosječan uradak u jednoj ili više aktivnosti kojima se bavi.” (Koren, 1988)
  • “Darovita djeca su ona koja zbog svojih iznimnih sposobnosti mogu očekivati visoka postignuća , a identificirana su od stručnjaka. Ona pokazuju potencijal u nekom od sljedećih područja: opće intelektualne sposobnosti, specifične akademske sposobnosti, kreativne sposobnosti, sposobnosti vođenja i rukovođenja, umjetničke sposobnosti, psihomotorne sposobnosti.” (Marland, 1971)
  • “Daroviti đaci su oni koji se ističu ili svojim vrlo visokim stupnjem općeg intelektualnog razvoja ili pak izrazitim razvojem samo određenih sposobnosti koje ih, u odnosu na ostale đake, čine naprednijima.” (Grgin, 1996)
  • “Potrebno je naglasiti da razlikujemo pojam talenta i darovitosti. Darovitima smatramo one pojedince koji imaju visoko razvijene sposobnosti, a talentima one koji postižu visoka postignuća u nekim aktivnostima.” (Gagne, 1985)

Dakle, talent je darovitost koja se izražava u nekim specifičnim područjima, npr. glazbeni, glumački, sportski, matematički talent.

Darovitost možemo podijeliti na dvije vrste:

  • Potencijalna darovitost Odnosi se na potencijal koji pojedinac ima, a koji omogućuje da se neke njegove sposobnosti razviju do stupnja da se može iskazati kao izrazito natprosječno postignuće. U osnovi se nalazi niz naslijeđenih predispozicija koje omogućuju da se neke sposobnosti pojedinca razviju više i bolje nego u većine drugih osoba.
  • Produktivna darovitost Kao glavni pokazatelj ima uspješnost u aktivnostima kojima se bavi dijete i u kojima je uspješnije od svojih vršnjaka. Djetetova darovitost se iskazuje u određenim produktima, tj. izrazito natprosječnom postignuću.

Djeca u ranoj dobi imaju uglavnom potencijalnu darovitost koju još ne iskazuju i zato se preporuča gotovo svako dijete predškolske dobi tretirati kao potencijalno darovito dijete i osigurati mu odgoj i obrazovanje koje će maksimalno poticati razvoj njegovih potencijala!

Tamo gdje najviše možemo odgojno utjecati je upravo ovaj prostor između potencijalne i produktivne darovitosti.

O ovim odgojnim utjecajima uvelike ovisi koji će se i koliki dio potencijala iskazati kroz iznimna postignuća koja određuju darovitost pojedinca.

Darovitost prema Gardner-u:

  • Logičko - matematička: spontano analitičko i sistematično mišljenje, lako baratanje količinama, matematičkim pojmovima i brojevima
  • Lingvističko – verbalna: dobro pamti i barata verbalnim podacima, ima razvijen rječnik, lako uči strane jezike
  • Vizualno – spacijalna: jasno uočavanje detalja, snalaženje u prostoru, interpretacija informacija u dvije ili tri dimenzije
  • Tjelesno – kinestetička: vješto baratanje vlastitim tijelom, razvijena fina motorika, uspjeh u sportu i tjelesnim aktivnostima
  • Glazbena: razlikovanje zvukova i glazbenih obrazaca, razumijevanje i interpretacija glazbe, često zna svirati neki instrument
  • Interpersonalna: razumijevanje ponašanja drugih, vještine u socijalnim situacijama i komunikaciji, osoba je često vođa i omiljena
  • Intrapersonalna: poznavanje i razumijevanje sebe, svojih potreba i ciljeva, jakih i slabih strana.

IDENTIFIKACIJA DAROVITIH UČENIKA

Identifikacija darovitih učenika je postupak koji sadrži različite metode i mjerne instrumente u svrhu otkrivanja (potencijalno) darovitih učenika. Slijedi nakon procesa uočavanja potencijalno darovitog učenika.

Uočavanje vrši učitelj i stručni suradnici, a odvija se u razredu.

Obično se kao kriteriji uzimaju uspjeh u učenju, ostala obrazovna postignuća, mišljenje učitelja, natjecanja, hobiji itd.

U našoj školi identifikacija se vrši u suradnji s Krapinsko-zagorskom županijom koja osigurava testove i kvalificiranog psihologa koji ih provodi s našom djecom u trećem razredu, uz prethodnu suglasnost roditelja.

U procesu identifikacije u obzir se uzima:

Procjena učitelja i stručnih suradnika

Procjenjuju se sljedeća područja uz pomoć lista procjena koje obuhvaćaju:

  • razumijevanje i pamćenje gradiva
  • sposobnost zaključivanja kreativnost
  • fluentnost, fleksibilnost, originalnost i elaboracija
  • motiviranost i interesi
  • sposobnost vođenja i inicijativnost
  • tjelesno-motoričke sposobnosti
  • iznimna postignuća u različitim područjima (umjetničkom, tehničkom i sl.)

Testove primjenjuje i obrađuje psiholog. Oni učenici koji na jednom ili više testova postižu iznadprosječne rezultate, identificiraju se kao daroviti i talentirani. Na testovima sposobnosti IQ je jednak ili veći od 120, tj. postižu rezultate koji ih svrstavaju u gornjih 10% testiranih učenika, a na procjenama učitelja imaju natprosječne ocjene u pojedinim područjima.

Testovi koji se mogu koristiti: WISC, Ravenove matrice za napredne, Problemni test A, M serija, Naglierijev test neverbalne sposobnosti i dr.

Testovi za ispitivanje kreativnosti: Jellen-Urbanov, TCT-DP, Torraceovi testovi i dr.

U Republici Hrvatskoj Zakon o odgoju i obrazovanju u osnovnim i srednjim školama (NN 64/20) u članku 63. nalaže svim školama obvezu uočavanja, praćenja i poticanja darovitih učenika te organizaciju dodatnog rada prema njihovim sklonostima, sposobnostima i interesima. Bitno je obratiti pozornost na skupinu djece sa sljedećim obilježjima jer ona mogu biti teže identificirana kao darovita:

 

  • djeca s nižim školskim postignućem
  • kulturalno različita djeca
  • djeca iz obitelji s niskim socio-ekonomskim i obrazovnim statusom
  • djeca iz obitelji sa skromnijim roditeljskim ambicijama
  • djeca s teškoćama u ponašanju
  • djeca s teškoćama u razvoju
  • djeca s niskom motivacijom za rad.

PLAN RADA S DAROVITIMA

Dodatni zadaci kroz nastavu te na DOD i Izvannastavnim aktivnostima

Projektni zadaci – istraživanje

Pripreme za natjecanja (Dabar, Klokan, Globe, Tehnička kultura, Geografija, Vjeronauk, po predmetima)

Zimske radionice u veljači (za vrijeme praznika):

PONEDJELJAK (24.2.) – POKUSI: za učenike od 1. do 4. razreda u terminu od 12 do 13.30 h 
UTORAK (25.2.) – MICROBIT: za učenike 3. i 4. razreda u terminu od 9h do 12h 
ČETVRTAK (27.2.) – ROBOTIKA: za učenike 3. i 4. razreda u terminu od 10 do 12h 

Projektne aktivnosti u knjižnici (istraživanja, pokusi, logički zadaci, eTwinning)

Proljetne radionice (za vrijeme praznika)

Praćenje napredovanja – izvještaji (siječanj, svibanj)

Mentorski rad s učenicima

 

RADIONICE ZA DAROVITE

Murali, Mozgalice – pitalice, Pokusi, Recikliranje, Modeliranje, Programiranje, Istraživanje

Projekt za darovite “Širimo radoznalost”

Ministarstvo znanosti i obrazovanja sufinanciralo je projekte za rad s darovitim učenicima u osnovnim i srednjim školama tijekom školske godine 2023./2024., dodijelivši više od 370 tisuća eura za 146 škola. Cilj ovog natječaja bio je pružiti financijsku podršku projektima usmjerenim na razvoj darovitih učenika u različitim kompetencijskim područjima.

Projekti su uključivali razne aktivnosti poput izrade otvorenih programa rada, suradnje s drugim ustanovama i korištenja tehnologije za pristup specifičnom znanju. Također, podržan je i mentorski rad s darovitim učenicima.

Financiranje projekta “Širimo radoznalost” u OŠ Đurmanec – projekt traje do 2026. godine

Osnovna škola Đurmanec dobila je financijsku potporu u iznosu od 1.770 eura za projekt “Širimo radoznalost”, koji je osmislila stručna suradnica knjižničarka Vlatka Antolić. U projektu sudjeluju učitelji koji pokrivaju STEM, likovno i jezično područje, a uključuje učenike od 1. do 8. razreda s interesom, talentom ili darovitošću u navedenim područjima. Ciljevi projekta uključuju neposredni rad s učenicima kroz problemsku i istraživačku nastavu, poticanje viših kognitivnih procesa kroz zahtjevnije zadatke, razvoj kreativnosti kroz kreativne zadatke, aktivno uključivanje učenika u proces učenja i vrednovanja, usmjerenost na konceptualno mišljenje i razvoj motivacije i ljubavi prema učenju korištenjem različitih resursa izvan škole. Dugoročni cilj projekta je edukacija učitelja i pružanje visokokvalitetnog programa za darovite učenike, koji nadilazi redovni obrazovni sustav, te razvoj kulture inovativnosti među učenicima. U suradnji s Krapinsko-zagorskom županijom, organizirano je testiranje učenika radi identifikacije darovitosti, kao i predavanja za djelatnike na temu darovitosti.

Aktivnosti u projektu

Stručna suradnica knjižničarka izradila je Plan rada za darovite te uspostavila kutak za darovite na web stranici škole. Održane su istraživačke radionice za učenike, vježbajući njihovu motoriku, preciznost, koncentraciju i samostalnost kroz izvođenje pokusa, korištenje mozgalica i zagonetki, te izradu novih proizvoda od otpadnih materijala. Učenici su također smišljali vlastite priče koristeći nove digitalne alate i sudjelovali u eTwinning projektima.

Učitelji matematike uključili su visoko motivirane učenike u radionice 3D modeliranja gdje su osmislili i isprintali društvenu igru Đurđopoli, kreativno pristupali rješavanju matematičkih zadataka i vježbali za natjecanja.

Učiteljica informatike upoznala je učenike s programskim jezicima, algoritmima i programom Makecode, razvijajući njihove logičke i istraživačke sposobnosti.

Učiteljica likovne kulture izrađivala je murale s učenicima, interpretacijom poznatih umjetničkih djela na zidovima škole.

Svi učitelji trudili su se integrirati više igara u nastavu, provodeći istraživački usmjerenu nastavu i proširujući teme učenjem kroz igru, kako u redovnoj, tako i u dodatnoj nastavi s darovitim učenicima. Organizirali su obilježavanje Dana darovitih učenika u ožujku održavajući radionice za potencijalno darovite ili visokomotivirane učenike.

Sve ove aktivnosti omogućene su zahvaljujući financiranju projekta, a škola planira nastaviti s osmišljavanjem i provođenjem raznih aktivnosti za uključivanje učenika u budućnosti.

 

KUTAK ZA UČENJE

Linkovi su preuzeti sa stranica Europske komisije, a služe u svrhu učenja:

https://ec.europa.eu/newsroom/comm/newsletter-archives/54102

Vježbaj svoj mozak:

(Sadržaj preuzet s drugih izvora)

Skip to content